maanantai 21. marraskuuta 2011

Japani 8.-23.10.2011 osa II

Toinen osa Japanin matkakertomuksesta, tällä kertaa vuorossa olisi Osaka, Hiroshima ja Kioto!

17.10.

Pakkaaminen (oikeastaan järjetön sullominen) oli kamalaa. Niiden laukkujen raahaaminen oli kamalaa. Tokiosta tuntui lähteneen mukaan niin paljon irtaimistoa, että niillä olisi voinut perustaa jo hyvävalikoimaisen kaupan...

Kirjauduttuamme ulos hotellistamme jätimme laukut säilytykseen ja lähdimme aktivoimaan Rail Passimme. Ne ovat todella käteviä jos aikoo liikkua laajemmalla alueella, pidemmän matkan junat ovat nimittäin kalliita. Käytyämme hakemassa vähän matkaevästä (melonileipää, mansikkamaitoa...<3) lähdimme kohti Osakaa. Tuntui surulliselta jättää Ikebukuro.

Olimme perillä Shin-Osakassa illalla, josta selvitimme vielä tiemme Osakaan ja Shinsaibashiin, jossa seuraava tukikohtamme sijaitsi. Hotellin paikka ei olisi voinut olla parempi! Viereisessä rakennuksessa, Big Stepissä, sijaitsi monipuolisia loliliikkeitä ja ympärillämme muutaman minuutin kävelymatkan päässä mm. Baby, the Stars Shine Brightin, Algonquinsin ja Innocent Worldin liikkeet! Ja miltei vastapäätä hotelliamme Atelier Pierrot, joka oli tosin aika vaarallista, sillä siellä myytiin hervottoman ihania Moitién asusteita...

Lähellä hotelliamme oli myös Dotombori, "hosto silta", joten tuli jälleen nähtyä useampi kuin muutama hyvännäköinen pälpättäjä.

Ensimmäinen ilta meni jälleen sekavassa uutuudenviehätyksessä ja hillittömissä "oooh" huudahduksissa kun tajusimme kuinka keskeinen sijainti meillä oli katumuotikulttuuriin nähden. Söimme hassussa ruokapaikassa, josta sai käsittämättömän nopeasti halpoja annoksia, ja meitä tuijotettiin avoimemmin kuin kaikki tokiolaiset olisivat uskaltaneen tuijottaa yhteensä.

18.10.

Tarkoituksenamme oli olla tänään todella kulturelleja ja käydä katselemassa Osakan nähtävyyksiä, mutta väsymys Tokion tiiviistä aikataulusta vei voiton ja päädyimme vain kiertelemään lähiympäristöä. Tuli taas tehtyä ostoksia ja kiitos Erikan löysimme itsemme ehkä Osakan hienoimmasta käytettyjä vaatteita ja levyjä myyvästä kaupasta, Puresoundista. Kauppa sijaitsi jonkin livehousen yläkerrassa ja visual kei -painottunut musiikkivalikoima myös näkyi! Lisäksi gootti- ja lolitavalikoima oli päätä huimaava, jopa Closet Child taisi jäädä toiseksi tavarapaljoudessa. Hinnatkaan eivät olleet pahoja, ja kaikki se old-schoolin määrä... Voih.
Big Step

Illalla kävimme karaokessa ja kiertelimme vielä Dotomborin suunnalla.

19.10.

Lähdimme aamulla Hiroshimaan! Tämä oli ehkä perinteisellä turistimeiningillä mitattuna ansiokkaimpia päiviä, sillä saimme käytyä kaikissa kohteissa joissa suunnittelimmekin.

Aloitimme Rauhan puistosta joka oli tupaten täynnä ala-asteikäisiä koululaisia. Saimme kovasti osaksemme ihastelua ja muutama uskalsi tulla puhumaankin. Puiston jälkeen kävimme myös Hiroshima castlella, vaikka emme sisään asti viitsineetkään itseämme maksaa. Kiertelimme kuitenkin linnan ympäristössä ja söimme eväämme täällä.

Linnan jälkeen vuorossa oli käynti Shukkeien gardenissa, joka osoittautui todella hienoksi kokemukseksi. Olin muutama vuosi sitten viimeksi Hiroshimassa vieraillessani kiertänyt kyllä muita "päänähtävyyksiä",  mutta puisto oli ihan uusi kokemus. Se oli todella sievä, labyrinttimainen ja tilan luonnin illuusio oli taidokasta. Jaksoin pitkästyttää Erikaa ja Inkaa luennoimalla ties mitä tilan käytöstä. Puiston lammikossa ui muuten käsittämätön määrä karppeja...

Nähtävyyksien jälkeen kävimme vielä muutamissa kaupoissa.

20.10.

Saimme viimein aikaiseksi piiskata itsemme Osaka castlelle, ja säästäväisinä (piheinä) kävelimme koko matkan hotelliltamme sinne. Matka ei nyt varsinaisesti ollut pitkä, mutta siinä helteessä ja niissä sesongin mukaisissa vaatekerroksissa se oli kohtalaisen karmeaa. Onneksi juoma-automaatteja on suunnilleen joka kulmassa.

Itse linna ja alue sen ympärillä olivat valtavia. Kaikki oli todella siistiä ja asiallisella tavalla toteutettua. Linna itse on siis uudelleen rakennettu ja sisältä museo, mutta kokemus oli silti juhlallinen. Tapasimme sattumalta myös muita suomalaisia kuikuillessamme ylimmän kerroksen parvekkeelta ympäröivää aluetta.
Viilentävää ihmesuihketta! Tsuh tsuh!

Hassun miehen söpö koira

Illalla vuorossa oli taas yleistä sosialisointia uusien tuttavuuksien kanssa.

21.10.

Ensimmäinen Kioton päivä! Kukaan meistä ei ollut vaivautunut selvittämään oikeastaan mitään, joten alkueksymisien jälkeen löysimme surullisen pienen karttani avulla yhden temppelin jossa kävin rukoilemassa pääsyä yliopistoon (toivottavasti Buddha ei suutu huikeasta kahden jenin rahalahjoituksestani)...

Temppelin jälkeen kävelimme varmasti koko Kioton päästä päähän löytämättä muuta mieleen painunutta kuin Starbuckseja.

22.10.

Toinen Kioton päivä! Tarkoituksenamme oli osallistua Jidai Matsuri -juhlakulkueen yleisöön, mutta löydettyämme turisti-infon paremman kartan toivossa, meille selvisi että juhla oli siirretty seuraavaan päivään. Kohtalaisen masentuneina kuitenkin päätimme käydä temppelillä ja palatsilla joista kulkueen olisi ollut tarkoitus kulkea, ja bussimatkan jälkeen selvisi syy miksi juhlia oli jouduttu lykkäämään. Ilma oli järkyttävän painostava ja etenkin palatsialueella kävely tuntui ympäröivän metsäalueen ansiosta tuskaiselta. Pakenimme kosteutta turistitavarataloon josta löytyi vintageyukatoja, amerikkalaisia turisteja ja pelottavia "arigatou is thank you in japanese" -myyjiä.

Ilta sisälsi paljon epätoivoista pakkausta, laukkujen päällä hyppelyä ja toivotonta stressausta painorajoituksista. Kävimme vielä muutamissa kaupoissa ja karaokessa.

23.10.

Aamulla koitti masentava lähtö Kansain kentälle, kerrospukeutumisen maailmanennätys, fyysisen kunnon totaalinen testaus ja raivoisa "pakko kuluttaa loput jenit" -kohtaus.

Kansain kentän päässä kaikki sujui todella hyvin ja kukaan ei tuohtunut pienestä ylipainosta tai muutamasta ylimääräisestä käsimatkatavarasta. Välilaskumme valitettavasti oli Pariisin kentän kautta, joten kulttuurishokki oli melkoinen ylikohteliaiden japanilaisten jälkeen. Matka takaisin Helsinkiin sujui kuitenkin loppujen lopuksi onnistuneesti ja perillä koin jonkinasteista iloa Suomen raikkaasta ilmasta ja siitä, ettei lähettyvillä ollut enää ranskalaisia (...minähän menen Pariisiin ensi kuussa!?!?). Nukkuminen oli mitä mukavinta.